Preek  26° zondag C-jaar: Lazarus en de rijke

Misschien hebt u er  geen aandacht aan gegeven, alhoewel de sociale media implodeerden, maar op 16 januari ll overleed de Britse rockzanger  David Bowie. Doorheen zijn leven legde de  zanger een hele spirituele zoektocht af en schreef soms erg religieus geïnspireerde songs. Zijn  allerlaatste single is geïnspireerd op  de bijbelverhaal van  ‘ Lazarus’. In de tekst zingt hij hoe leefde ‘like a king’, maar in de bijhorende clip identificeert de doodzieke zanger zich duidelijk met de onfortuinlijke Lazarus, met de kwetsbare mens.

 De parabel van Lazarus en de rijke, is geïnspireerd op een sprookje, het is een fictief verhaal, maar in Jezus’ mond krijgt het een verdiepte inhoud. In een tweeluik, worden de contrasterende personages heel kleurrijk neergezet. Een rijke –die geen naam krijgt- leidt, achter zijn gesloten poort, dag aan dag, met zijn vrienden een luxueus leventje, een leven dat hem afstompt en onverschillig maakt voor het lot van anderen. 

 In het tegenlicht van die rijke, schetst Jezus de  arme, niets wordt deze man bespaard. Wellicht was hij kreupel en aan de deur van de rijke neergelegd, om er vanaf te zijn. Daarenboven staat hij vol zweren, dus is hij onrein, waardoor mensen hem mijden. Zelfs de broodkorsten, die onder tafel werden gegooid, zijn hem niet gegund. Alleen de honden, waarvoor de Joden een grote afkeer hadden, likten zijn zweren,.. teken van diens uiterste verlatenheid en miskenning.  Als mens is hij totaal waardeloos en overbodig, en uitgerekend die sukkel krijgt van Jezus de  naam : Lazarus, wat betekent : ‘ God is barmhartig ‘. 

En hierbij denken we onwillekeurig  aan de zaligsprekingen bij Lucas, waarin de armen, de bedroefden en verdrukten Gods liefde wordt aangezegd. De God van Jezus wordt in die parabel niet opgevoerd als een beeld van vaderlijke goedheid, maar …als eminente aanwezigheid in de kwetsbaarheid, de vernedering en de ontmenselijking van deze man .. God is in dit verhaal niet te vatten in de categorieën van goedheid of rechtvaardigheid, maar Hij wordt ons aangegeven als appèl, als onrustig makende aanwezigheid, als uitnodiging tot een liefdevolle praxis .

Maar het rollenpatroon en de waarden keren. Als de rijke gekweld wordt en ziet hoe gelukkig Lazarus leeft, blijft hij toch nog even aan zichzelf denken, en vraagt een druppel water als verfrissing. En pas wanneer hem dat geweigerd wordt, gaat zijn zorg uit naar zijn broers en het lot dat hen te wachten staat. Maar Abraham verwijst hem naar het woord van Mozes en de profeten.. Als die broers niet naar hen luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen door iemand die uit de doden weer opstaat.

Jezus refereert hier duidelijk naar de opwekking van Lazarus van Bethanië,  waarbij de Farizeeën t.o.v. Hem geen gelovige maar verharde houding aannamen.

Het hart van deze parabel is geen veroordeling van de rijkdom, noch een dreiging met hellepijnen, maar het is een aangrijpende uitnodiging, ja een dwingend appèl om, in het spoor van de profeet Amos, onze zelfgenoegzaamheid af te leggen en onze persoonlijke en maatschappelijke ethiek, verder te laten evolueren  naar een rechtvaardiger verdeling van goederen en tot het opnemen, hier en nu, van verantwoordelijkheid voor zoveel leed dat ons dagelijks overstroomt.

Maar misschien is ook wat Bowie herkent in dit Lazarusverhaal: ’Na een leven als zoekende, kwetsbare mens onthaald worden bij Jezus’… heel zinvol . In haar tweet, na zijn overlijden, schrijft zijn christelijke echtgenote  en mode-icoon, de Senegalese Iman Abdulmajid dit betekenisvolle citaat  : ‘ Rise.. David,   sta op,… I know the struggle is real… but so is God .’

Het is een quote van aanvaarding, van diep geloof en grote hoop. Laten ook wij dan opstaan, om de God van Jezus opnieuw te leren kennen. Die God ken je maar echt, als je Zijn zorg om de wereld deelt. God kennen en lief hebben, is immers met Jezus’ ogen, liefhebbend, naar de wereld en de mensen kijken, met Zijn oren horen en met Zijn handen constructief aan die wereld  werken.

 

Bronnen :        

  • preken online ( A. Rubbens, F. Thére , M. Braeckers o.p.)
  • Kerknet (L. Wouters)
  • UP Leuven (J. Haers)

 

Georges Devinck

Dominicaanse familie Knokke-Heist

                  

                  

 

 

 

 

 

 Beluister de

 jubileumhymne

 

 

 

 

 

Jean Mossoux 

 

 

 

_________________ 

 Commentaren bekijken

_________________

 

Citaat commentaar Etienne Leirman

 

" Zijn doelpubliek is een steeds groter wordende groep die zich niet meer door de traditionele taal en leer aangesproken voelt of zelfs helemaal van vervreemd is. "

 _________________

 

 Citaat commentaar Sofie Foets 

 

"Het boekje “genoeg, gooi het over een andere boeg” was voor mij dus eigenlijk een leuke herinnering aan die kindertijd. Ik heb er  –  tot mijn verbazing – echt van genoten. Ik beleefde een soort van “aha-erlebnis” toen ik het las."

 _________________

 

Citaat commentaar Mieke Morlion

 

"Hij doorworstelt zijn scepsis ten aanzien van de figuur van Jezus via het evangelie van Matteüs. De teksten die hij dan verder doorploegt, bieden een rijk pakket aan christelijke inzichten."

 

 

 

De Dominicaanse gemeenschap in Knokke

Sint-Dominicushuis | Sparrendreef 91 | 8300 Knokke-Heist

T 050 60 24 55 | E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.IBAN BE36 7380 1199 5181 | BIC KREDBEBB