Bescheidenheid en dienstbaarheid

 Uit de evangelieverhalen weten we dat de religieuze leiders Jezus nauwlettend in het oog hielden met de bedoeling deze lastige man te betrappen op het overtreden van de Wet en zo redenen te over te hebben hem aan te klagen en definitief het zwijgen op te leggen. Maar ook Jezus lijkt een scherpe observator te zijn. Hij ziet verbaasd toe hoe mensen aan tafel de beste plaatsen kiezen, en dan nog wel de 'vooraanstaanden'.

   Op het eerste zicht lijkt het evangelie van vandaag over goede manieren te gaan, over de wijze waarop je jezelf gedraagt wanneer je ergens te gast bent, welke plaats je dan mag innemen.  Vroeger werd op school onderricht gegeven 'hoe je gedragen bij een bepaalde gelegenheid'. meisjes leerden op het pensionaat "fijne manieren", hoe een koffie drinken met gestrekte pink, een sigaret roken... Uit mijn collegetijd herinner ik mij hoe we op een verloren zaterdagvoormiddag de enige les wellevendheid kregen. Toen de klastitularis ons uitlegde hoe wij onze zakdoek in onze vestzak dienden te stoppen, schoot hij in een onbedaarlijke lachbui uit, en was de les wellevendheid over. Neem maar je boek Latijn, beval hij ons.

   Jezus' verhaal kan onze verwondering wekken, sterker schandaliseren. Want het gaat nog altijd om de eerste plaats, maar nu zonder het risico te lopen op zijn plaats gezet te worden wanneer een belangrijkere heer aankomt. Jezus lijkt ons een schitterende les te geven in strategisch terugplooien door ons de kunst te leren zijn gezicht te redden zonder te verzaken aan onze pretentie, namelijk de eerste plaats innemen. Neem een bescheiden plaats in, dan kan je de eer te beurt vallen dat je gevraagd wordt hogerop te zitten. Zorg dat je het spel handig speelt! Van valse bescheidenheid gesproken. Dat kan Jezus' bedoeling niet zijn. Misschien moeten wij het over een andere boeg gooien. Eigenlijk staat er dat Jezus hun een 'gelijkenis' voorhield. Intussen weten we dat een gelijkenis een verhaal is met een dubbel bodem. Gelijkenissen willen onthullen hoe het in Gods ogen en plannen aan toe gaat. Jezus spoort ons aan tot nederigheid, tot bescheidenheid.  "Blaas jezelf niet op in de ogen van de mensen, maak jezelf niet belangrijker dan je bent, want je bent belangrijk in de ogen van God, bij Hem tel je mee.  Je 'bent' Gods geliefd kind. En je tafelgenoot is dit ook. Stel je dus niet boven de ander want met zijn allen zijn we Gods geliefde kinderen".  

   Dat staat haaks op onze wereld en zijn maatstaven. Nederigheid, bescheidenheid, staan niet hoog genoteerd op de hedendaagse waardeschaal.    

En toch is het een grondhouding in het christelijk geloof, op voorwaarde dat het goed begrepen wordt en geen valse bescheidenheid verdoezelt.

Het is een humane waarde, een christelijke deugd. En het loont de moeite ze te beoefenen en na te streven. Maar nederigheid nastreven, kan dat wel? Is dit niet in tegenspraak? Want vanaf het moment dat je het bewust beoogt, ben je toch reeds bezig met jezelf te zoeken? En niets is zo onterend als het geforceerd schuilgaan achter het masker van valse eenvoud.

   Iedereen van ons kent wel mensen met veel talenten en die er ook veel mee doen, en toch zijn ze eenvoudige mensen gebleven, toegankelijke mensen. Nederigheid is waarheid, schrijft Bernardus van Clairvaux. Het is dankbaar zijn om wat je bent en om wat je kunt. En daarom zo goed mogelijk doen wat je te doen staat, zo goed mogelijk zijn als je zijn kunt, zo goed mogelijk in dienst staan van God en de medemens. Nederigheid is dienstbaarheid, dat probeerde Jezus zijn gastheer duidelijk te maken. Het is geven zonder iets terug te verwachten. Nederigheid drukt zich uit in waarachtige dienstbaarheid. Laat dit het waarmerk zijn van ons christen-zijn. 

fr. Stef.

 

Met dank aan Eric Van den Berghe, Van U is het Woord,

en Paul Schollaert, Zondagse Woorden.                                           

 

 

 

 

 

 Beluister de

 jubileumhymne

 

 

 

 

 

Jean Mossoux 

 

 

 

_________________ 

 Commentaren bekijken

_________________

 

Citaat commentaar Etienne Leirman

 

" Zijn doelpubliek is een steeds groter wordende groep die zich niet meer door de traditionele taal en leer aangesproken voelt of zelfs helemaal van vervreemd is. "

 _________________

 

 Citaat commentaar Sofie Foets 

 

"Het boekje “genoeg, gooi het over een andere boeg” was voor mij dus eigenlijk een leuke herinnering aan die kindertijd. Ik heb er  –  tot mijn verbazing – echt van genoten. Ik beleefde een soort van “aha-erlebnis” toen ik het las."

 _________________

 

Citaat commentaar Mieke Morlion

 

"Hij doorworstelt zijn scepsis ten aanzien van de figuur van Jezus via het evangelie van Matteüs. De teksten die hij dan verder doorploegt, bieden een rijk pakket aan christelijke inzichten."

 

 

 

De Dominicaanse gemeenschap in Knokke

Sint-Dominicushuis | Sparrendreef 91 | 8300 Knokke-Heist

T 050 60 24 55 | E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.IBAN BE36 7380 1199 5181 | BIC KREDBEBB