De zondag na Pasen heeft vele namen. Wij spreken over 'Beloken Pasen', wat zoveel wil zeggen als de paasweek afsluiten, naar het oud Nederlands woord 'beluiken', van luiken voorzien, afsluiten. De Latijnse naam van Beloken Pasen is 'Dominica in albis', zondag in witte kleren, een verwijzing naar de nieuwgedoopten in de paasnacht die een week lang witte kleren droegen. Het gregoriaans koor spreekt dan weer over 'Quasimodo-zondag', naar de beginwoorden van de intredezang. In de Oosters- Orthodoxe kerken spreken ze van 'Tomaszondag', een duidelijke verwijzing naar de evangelielezing. En alsof het nog niet volstond voegde Paus Johannes-Paulus II in het jaar 2.000 er een naam aan toe: 'Barmhartigheidszondag', wat in het jubeljaar van de Goddelijke Barmhartigheid door Paus Franciscus extra aandacht krijgt. Maar liefst vijf namen voor de eerste zondag na Pasen. Keuze genoeg.

In de evangelielezing hoorden we dat de leerlingen op de eerste paasdag, angstig en kleinmoedig bij elkaar waren in dezelfde zal waar Jezus zijn afscheidsmaal met hen had gehouden. Onverwachts staat Jezus in hun midden. Hij spreekt hen toe: Sjaloom, vrede zij u en laat hen zijn wonden zien. Tomas is er niet bij. Wanneer de andere apostelen hem vertellen dat zij de Heer hebben gezien, antwoordt hij koel: 'Alleen als ik de wonden zie en kan voelen, zal ik geloven'.

Het gebeurt vaker dat mensen waanbeelden krijgen wanneer een geliefd persoon gestorven is, moet Tomas gedacht hebben, en dan zien ze hem of haar ineens, weten ze hem of haar in hun nabijheid. Tomas is een realist. Alleen als zijn eigen handen de wonden van het lichaam van de Heer kunnen raken, zal hij van gedacht veranderen. Hij moet zelf kunnen voelen, dan pas zal hij weten of het waar is. Hoe heel anders hadden de andere apostelen gereageerd die vervuld van vreugde hem toeriepen: We hebben de Heer gezien!.

Tomas gelooft hen niet. Was hij dan toch die 'ongelovige Tomas' zoals de volksmond beweert? Was zijn ontgoocheling omdat hij er niet bij was, zo groot dat hij gebeten antwoordde? Of was het de verwarring omtrent de gruwelijke dood van Jezus, dat hij onmogelijk kon geloven? In elk geval is Tomas niet onmiddellijk te overtuigen als ze hem over de verschijning vertellen. Hij wil het zelf zien. Hij wil Jezus aanraken.

Tomas mag van geluk spreken. Jezus laat de eigenwijze Tomas niet over aan zijn ongeloof. Hij heeft geduld (ook met ons). Hij wacht. Hij heeft hem een week de tijd. Acht dagen later staat Jezus er weer. Nu is Tomas er wel bij. En zie: het ongelooflijke gebeurt. Tomas valt op zijn knieën en roept vol eerbied uit:' Mijn Heer en mijn God!', overweldigd als hij is door zoveel barmhartigheid. Hij is de twijfel en de ontgoocheling voorbij. Hij vindt het geloof. hij is niet langer ongelovig, maar gelovig. Tomas heeft zich laten raken door de woorden van Jezus. Hij ervaart dat Jezus aanraken geen voorwaarde meer is om te geloven, wel het geraakt worden door Jezus' woorden.

Velen onder ons herkennen zich in Tomas. Wijzelf willen dikwijls bewijzen: 'eerst zien en dan geloven'. Maar geloven speelt zich af in een andere dimensie, zoals ook de liefde tussen twee mensen. Geloven is geen wetenschap die men met meetbare instrumenten kan vatten, zoals men ook de liefde tussen twee mensen niet in kaart kan brengen, ook niet met de nieuwste technologieën. Liefhebben en geloven hebben te maken met geraakt woorden door iemands zijn, iemands leven, iemands woorden... Een geraakt worden dat iemand vleugels geeft en een geweldige innerlijke dynamiek doet ontwikkelen.

Dit is ook het opzet van het Jubileumjaar van de Goddelijke Barmhartigheid, dat we mogen geraakt worden door Gods barmhartigheid en geduld met ons. Dat we nooit moe worden om barmhartigheid aan te reiken met het onwankelbaar vertrouwen in Gods liefde. P. Stef. Met dank aan: Jan Holman, Kerugma 2015-2016 nr. 2 Lut Rubbens in Leken (s)preken.

 

P. Stef.

Met dank aan:

  • Jan Holman, Kerugma 2015-2016 nr. 2
  • Lut Rubbens in Leken (s)preken.

 

 

 

 

 

 

 Beluister de

 jubileumhymne

 

 

 

 

 

Jean Mossoux 

 

 

 

_________________ 

 Commentaren bekijken

_________________

 

Citaat commentaar Etienne Leirman

 

" Zijn doelpubliek is een steeds groter wordende groep die zich niet meer door de traditionele taal en leer aangesproken voelt of zelfs helemaal van vervreemd is. "

 _________________

 

 Citaat commentaar Sofie Foets 

 

"Het boekje “genoeg, gooi het over een andere boeg” was voor mij dus eigenlijk een leuke herinnering aan die kindertijd. Ik heb er  –  tot mijn verbazing – echt van genoten. Ik beleefde een soort van “aha-erlebnis” toen ik het las."

 _________________

 

Citaat commentaar Mieke Morlion

 

"Hij doorworstelt zijn scepsis ten aanzien van de figuur van Jezus via het evangelie van Matteüs. De teksten die hij dan verder doorploegt, bieden een rijk pakket aan christelijke inzichten."

 

 

 

De Dominicaanse gemeenschap in Knokke

Sint-Dominicushuis | Sparrendreef 91 | 8300 Knokke-Heist

T 050 60 24 55 | E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.IBAN BE36 7380 1199 5181 | BIC KREDBEBB