Een onvergetelijke ervaring. In het evangelie vinden wij twee gebeurtenissen die heel sterk op elkaar gelijken en toch grondig verschillen. in de beide gevallen zijn er slechts drie apostelen bij Jezus: Petrus, Johannes en Jacobus. In beide gevallen gaat het om een beslissend moment in het leven van Jezus en zien we Hem bidden. In beide gevallen verandert het uiterlijk aspect van Jezus, weliswaar op een zeer verschillende manier. Op de berg Tabor wordt het gelaat van Jezus anders en worden zijn kleren stralend wit. Bij die andere gebeurtenis, in de tuin van Getsemane, werd Jezus door een grote doodsangst overvallen en viel zijn zweet in grote druppels bloed op de grond.

Aan het begin van de veertigdagentijd nodigt de kerk ons uit om Jezus in de stilte en de eenzaamheid op de berg op te zoeken. Aan het einde van de veertigdagentijd leidt de weg ons naar de Kedronvallei waar Jezus zal worden aangehouden en ter dood veroordeeld. Op de berg hebben de drie getuigenJezus zien stralen in goddelijke heerlijkheid. Diezelfde drie getuigen zullen Jezus nabij zijn in zijn immens menselijk lijden. Wanneer ze later alles wat ze met Jezus beleefd hadden, overwogen en doorvertelden, dan pas begrepen ze dat beide gebeurtenissen nauw met elkaar verbonden waren.

Wat verbindt er? Waarin verschillen beide gebeurtenissen? Het gemeenschappelijk punt is dat Jezus in de beide gevallen de sterke band met zijn Vader toont en zich volledig aan zijn wil toevertrouwt. Jezus weet dat er moeilijke momenten aankomen. Reeds meermalen heeft hij met hen daarover gesproken. telkens weer werden ze door ontzetting aangegrepen. Zou hun geliefde meester verworpen worden, vervolgd, gedood? Ze kunnen het niet geloven. Daarom dit wonderlijk visioen dat hen moed en vertrouwen moet geven. De gedaanteverandering van Jezus werd voor hen een ongelooflijke gebeurtenis, een moment van onvergetelijk geluk in hun leven. Petrus wilde er blijven en was al meteen bereid drie hutten te bouwen om dit hemels moment vast te houden. Nochtans zal hij met Jezus de berg moeten afdalen. Het lijden, het kruis, de dood, komen naderbij. Boven op de berg wilde Jezus hen tonen dat hij zich niet van weg vergist had, maar dat de weg die hij volgde door God gewild was. Dit is dan ook de reden waarom het hen werd toegestaan te zien hoe wonderbaarlijk het is wanneer Gods wil het hart van een mens doet stralen. Petrus, Johannes en Jacobus zullen zich deze gebeurtenis herinneren wanneer Jezus wordt aangehouden en uiteindelijk onder hun ogen de kruisdood sterft.

De "uren op de berg Tabor" zijn uiterst zeldzaam in ons leven. Maar God biedt ze ons aan om ons kracht te geven in uren van twijfel en beproeving. De "uren op de berg" zijn moment van intens geluk, van grote innerlijke vreugde, maar vooral uren van sterke gemeenschap met de levende God. Het zijn uren vervuld van licht die ons leven een voorsmaakje geven van de hemelse vreugde. De drie apostelen die met Jezus op de berg waren hebben hun hele leven lang die gelukzalige uren niet vergeten. Moge dit verhaal over de Godservaring van de drie apostelen ons kracht en steun geven op onze wegnaar Pasen in overgave aan Gods wil.

P. Stef.

Met dank aan: 

  • Mgr C. Schönborn, Pensées sur l'évangile de Luc
  • E. Schillebeeckx, Verhalen van een Levende.
  • H. Welzen, Lucas.

 

 

 

 

 Beluister de

 jubileumhymne

 

 

 

 

 

Jean Mossoux 

 

 

 

_________________ 

 Commentaren bekijken

_________________

 

Citaat commentaar Etienne Leirman

 

" Zijn doelpubliek is een steeds groter wordende groep die zich niet meer door de traditionele taal en leer aangesproken voelt of zelfs helemaal van vervreemd is. "

 _________________

 

 Citaat commentaar Sofie Foets 

 

"Het boekje “genoeg, gooi het over een andere boeg” was voor mij dus eigenlijk een leuke herinnering aan die kindertijd. Ik heb er  –  tot mijn verbazing – echt van genoten. Ik beleefde een soort van “aha-erlebnis” toen ik het las."

 _________________

 

Citaat commentaar Mieke Morlion

 

"Hij doorworstelt zijn scepsis ten aanzien van de figuur van Jezus via het evangelie van Matteüs. De teksten die hij dan verder doorploegt, bieden een rijk pakket aan christelijke inzichten."

 

 

 

De Dominicaanse gemeenschap in Knokke

Sint-Dominicushuis | Sparrendreef 91 | 8300 Knokke-Heist

T 050 60 24 55 | E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.IBAN BE36 7380 1199 5181 | BIC KREDBEBB