Kerstmis.

Kort na de aanslagen in Brussel waarbij hij zijn echtgenote Loubna verloor, postte Mohammed, een Marocaanse Molenbeekenaar, op Facebook een boodschap van hoop en liefde. Dit indrukwekkende getuigenis blijft hij  met groeiende kracht uitdragen, o.m. deze week in het Canvas-programma “De afspraak”.  Zijn woorden klinken hier vandaag als een zeer beklijvende kerstboodschap. Hij pleit voor het meest essentiële in het leven :

de liefde waarop alle mensen met hun ideeën en godsdiensten zouden moeten steunen. Want, zo zegt hij, de liefde is de universele kracht, de basis van alle communicatie tussen mensen.

Deze moslim vindt het dan ook logisch dat zijn menszijn voorrang krijgt op zijn geloof. Hij kijkt niet naar de hemel maar naar zijn naaste. En in zijn getuigenis beklemtoont hij dat het heil van de mens er alleen komt door de universele kracht die de liefde voor de naaste is.

 

Met Kerstmis belijden en vieren wij, christenen, ons geloof in de kracht van Gods liefde die in Jezus gestalte heeft gekregen. Elk jaar opnieuw horen wij het bekende evangelisch geboorteverhaal dat ons vóór alles wil onthullen dat dit kind van bij zijn geboorte voor de wereld van levens- en heilsbetekenis zal zijn.

Omdat Hij zich tijdens zijn openbare leven betrokken wist op hen die in hun mens-zijn werden miskend zal Hij zich met hart en ziel toewijden aan wat mensen heel maakt en bevrijding brengt. 

 

Kerstmis plaatst ons voor de fundamentele vraag : in hoeverre zijn wij bereid en voldoende open zodat wij de liefde waaruit de Mensenzoon geboren werd in het eigen leven werkelijkheid laten worden?

 

Wat in deze messiaanse mens, Jezus, Immanuel, God met ons, naar ons ons toekomt is een manier van leven, van beminnen  en geloven.

Alle evangelische getuigenissen spreken de gelovige overtuiging uit dat deze messiaanse mens, verbonden met de Onnoembare, zijn schouders heeft gezet onder het visioen van gerechtigheid, vrede en menswaardig leven voor alle mensen. Dat was de weg die Hij van kribbe tot kruis is gegaan.

Door zijn sterven en verrijzen gaat Jezus’ geboorte dan ook oplichten als het gloren van een nieuwe dageraad. 

 

Het geboorteverhaal en heel Jezus’ levensgeschiedenis openbaren ons : als je God wil zien, als je God wil doen, dan moet je niet naar boven kijken, maar naar beneden. Dan moet je dáár zijn waar mensen verguisd, vergeten, geknecht, vernederd en uitgestoten worden, dáár waar mensen op de vlucht gedreven worden en ontheemd rondzwerven…  zelfs dáár waar mensen elkaar naar het leven staan.

 

Wij zien op zoveel uiteenlopende manieren dat de wereld en de geschiedenis heilloos en onbarmhartig zijn : in de migratiestromen met de ongenadige mensenhandel,  in turbulente (soms extreme) politieke ontwikkelingen, in de schending van fundamentele mensenrechten en in de latent aanwezige terreurdreiging, deze week weer jammerlijk manifest geworden door de aanslag in Berlijn. Maar de realiteit van de vele conflicthaarden en 

spanningsvelden in onze wereld kan het visioen van een nieuw begin en een onverwoestbaar licht nooit terugdringen tot een naïeve utopie of een achterhaalde droom.

 

In zijn facebook-boodschap - reeds meer dan 4 miljoen keren beluisterd-verwoordt Mohammed het als volgt : Zij die begrijpen dat God liefde is zullen er zich in een nobele jihad toe aangezet weten naar de ander toe te gaan, hem te begrijpen,  empathie te tonen en in een geest van broederlijkheid in dialoog treden.

 

Daarom is het goed dat Kerstmis ons kritisch maar tevens heilzaam herinnert aan de empathie die God elke mens betoont door de geschiedenis binnen te treden in de geboorte van Jezus, een mensenkind. Kerstmis wil ons sterken in de  overtuiging dat voor God de humaniteit, de menselijkheid van het leven onaanvechtbaar is Daarom komt Hij ons nabij in Immanuel, Hij deelt in ons menszijn en is “ God met ons “. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Beluister de

 jubileumhymne

 

 

 

 

 

Jean Mossoux 

 

 

 

_________________ 

 Commentaren bekijken

_________________

 

Citaat commentaar Etienne Leirman

 

" Zijn doelpubliek is een steeds groter wordende groep die zich niet meer door de traditionele taal en leer aangesproken voelt of zelfs helemaal van vervreemd is. "

 _________________

 

 Citaat commentaar Sofie Foets 

 

"Het boekje “genoeg, gooi het over een andere boeg” was voor mij dus eigenlijk een leuke herinnering aan die kindertijd. Ik heb er  –  tot mijn verbazing – echt van genoten. Ik beleefde een soort van “aha-erlebnis” toen ik het las."

 _________________

 

Citaat commentaar Mieke Morlion

 

"Hij doorworstelt zijn scepsis ten aanzien van de figuur van Jezus via het evangelie van Matteüs. De teksten die hij dan verder doorploegt, bieden een rijk pakket aan christelijke inzichten."

 

 

 

De Dominicaanse gemeenschap in Knokke

Sint-Dominicushuis | Sparrendreef 91 | 8300 Knokke-Heist

T 050 60 24 55 | E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.IBAN BE36 7380 1199 5181 | BIC KREDBEBB