Een mens vol medelijden

   In de wielersport kennen wij de 'driedaagse'. De schrijver van het Johannesevangelie lijkt er ook vertrouwd mee te zijn want de evangelielezing van vandaag is het middendeel van zo'n driedaagse. Op dag één vertelt Johannes wie hij niet is en hoe hij zichzelf ziet. Op dag twee wijst de Doper Jezus aan als "Lam Gods". Op dag drie laat de Doper twee van zijn meest vertrouwde leerlingen met Jezus vertrekken. Dan pas komt het levensverhaal van Jezus echt uit de startblokken. 

   Wanneer Johannes Jezus op de tweede dag naar hem ziet toekomen, spreekt hij deze zwaarbeladen woorden uit: " Zie, het Lam Gods dat de zonde van de wereld wegneemt". Woorden die wij allemaal zeer goed kennen want maar liefst vijf maal komen ze in de eucharistie voor. Iedereen zegt ze na, maar laten we eerlijk bekennen, niemand slaagt er nog in te zeggen wat ze betekenen. Vandaar de begrijpelijke reactie van sommigen om deze weerbarstige woorden weg te laten. Toch blijft de Kerk de woorden van de Doper gebruiken om de Heer Jezus als "Lam Gods" aan te spreken.

   Wat roept het bij ons op als wij over een lam horen? denken wij dan niet eerder aan een onschuldig, weerloos dier dat in de lente grappig rondhuppelt in de wei, of op deze winterse dag aan een lekker stoofpotje? Wij moeten ons de vraag stellen: wat betekende deze uitdrukking voor Johannes de Doper wanneer hij deze jonge, krachtige man naar zich zag toekomen? Nomen est omen, de naam is een voorteken, zeggen de Romeinen. Johannes zegt niet zo maar "Lam" zoals wij zeggen die neerbuigend spreken over een mak lam, iemand die alles gewillig ondergaat. Als Johannes Jezus "Lam Gods" noemt, wil hij hiermee duidelijk een allusie maken op een werkelijkheid die toentertijd goed bekend was. Dagelijks offerde men in de tempel van Jerusalem lammeren op. De Joodse gemeenschap eet op vandaag nog tijdens het Joodse Paasmaal een lam. Het lam herinnert hen aan de nacht van de Uittocht die hen bevrijdde uit de slavernij en verdrukking in Egypte. "Lam Gods" betekent ook een offer aan God opdragen voor verzoening en bevrijding.

   Van deze jonge man, in de kracht van zijn leven, zegt Johannes "Lam Gods" en hij voegt eraan toe dat hij "de zonde van de wereld wegneemt". Deze raadselachtige woorden over Jezus voorspellen de weg dat hij zal moeten gaan, als een weerloze die geen geweld 'kan' gebruiken, niet met militaire macht, noch met grote overwinningen zal hij het doen , of door politiek succes, maar als een lam dat zich naar de slachtbank laat leiden, zoals de profeet Jesaja heeft voorspeld.  Aan het begin van Jezus' openbaar leven wordt reeds verwezen naar zijn kruisdood. Hij zal zichzelf geven als offer voor ons om "de zonde van de wereld weg te dragen". Juist op die manier, in deze ogenschijnlijke onmacht "als een lam", zal hij het gewicht van het kwade dat op de wereld drukt, opheffen. Want achter al de krachten van vernietiging en oorlog, van onrecht en haat zit wat de Bijbel "zonde" noemt. 

  Deze gigantische last heeft Jezus op zich genomen en weggedragen. Juist omdat hij dienaar van mensen is geworden tot het uiterste, mogen wij hem Gods Zoon noemen. Deze gebroken mens, dit "geslachte lam", is de Zoon van God, is een mens vol medelijden, die al wat klein en teer is niet kleineert maar optilt, boven zichzelf uit en laat zien en voelen hoe groot ze zijn in Gods ogen.  Zo, en niet anders wordt Gods liefde openbaar.

fr. Stef.

 

 

 

 

 Beluister de

 jubileumhymne

 

 

 

 

 

Jean Mossoux 

 

 

 

_________________ 

 Commentaren bekijken

_________________

 

Citaat commentaar Etienne Leirman

 

" Zijn doelpubliek is een steeds groter wordende groep die zich niet meer door de traditionele taal en leer aangesproken voelt of zelfs helemaal van vervreemd is. "

 _________________

 

 Citaat commentaar Sofie Foets 

 

"Het boekje “genoeg, gooi het over een andere boeg” was voor mij dus eigenlijk een leuke herinnering aan die kindertijd. Ik heb er  –  tot mijn verbazing – echt van genoten. Ik beleefde een soort van “aha-erlebnis” toen ik het las."

 _________________

 

Citaat commentaar Mieke Morlion

 

"Hij doorworstelt zijn scepsis ten aanzien van de figuur van Jezus via het evangelie van Matteüs. De teksten die hij dan verder doorploegt, bieden een rijk pakket aan christelijke inzichten."

 

 

 

De Dominicaanse gemeenschap in Knokke

Sint-Dominicushuis | Sparrendreef 91 | 8300 Knokke-Heist

T 050 60 24 55 | E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.IBAN BE36 7380 1199 5181 | BIC KREDBEBB